سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شورک چه بلند وبام شورک چه بلند......

عید غدیر وعید ولایت برهمه مسلمانان جهان مبارک باد

   

آیه 55 سوره مائده:

سرپرست و رهبر شما تنها خداست، و پیامبر او ، و آنها که ایمان آوردند و نماز رابر پا می دارند ودر حال رکوع زکات می پردازند

 

 

تفسیر:

در شأن نزول آیه آمده است سائلی وارد مسجد رسول خدا (ص) شد واز مردم درخواست کمک کرد

کسی چیزی به او نداد .

حضرت علی(ع) در حالی که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید .

در تکریم این بخشش، این آیه نازل شد .

ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند ابن عباس، عمار یاسر، جابربن عبدالله ، ابوذر ، انس

 بن مالک ، بلال و… نقل کرده اند وشیعه وسنی در این شأن نزول ، توافق دارند ( الغدیر، ج2 ، ص

52، احقاق الحق ، ج2، ص400 وکنزالعمال ،ج6، ص391 ) عمار یاسر میگوید پس از انفاق انگشتر در نماز ونزول آیه بود که رسول خدا (ص) فرمود :

من کنت مولاه فعلی مولاه

( تفسیر المیزان )

پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم، برای بیان مقام حضرت علی(ع) این آیه را تلاوت فرمود ( تفسیر صافی)

 

آیه67 سوره مائده:

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است کاملاً به مردم برسان واگر نکنی ، رسالت او را انجام نداد ای وخدا وند تورا از خطرات احتمالی مردم نگاه می دارد ، و خدا وند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند

 

تفسیر:

این ایه به دلایلی که خواهد آمد مربوط به جانشینی حضرت علی(ع) ونصب او به ولایت در غدیر خم

  به هنگام برگشت پیامبر اکرم(ص) از سفر حج در سال دهم هجری است.

جالب ایتکه این آیه در میان دو آیه ای قرار گرفته که مربوط به اقامه کتاب آسمانی است وشاید اساره به این باشد که میان رهبر معصوم واقامه کتاب آسمانی، پیوند محکمی برقرار است . آری،

 امام است که میتواند کتاب آسمانی را به پا دارد واین کتاب خدا است که میتواند امام واقعی را معرفی کند.

همه مفسران شیعه به اتکای روایت اهل بیت (ع) ونیز بعضی از مفسران اهل سنت به عنوان یکی از مصادیق ، آیه را مربوط به نصب حضرت علی (ع) در غدیر خم به ولایت وامامت دانسته اند

( تفاسیر کبیر فخر رازی والمنار )

جالب آنکه صاحب تفسیر المنار از مسند  احمد وترمذی ونسائی وابن ماجه ، حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه را به سند صحیح وموثق بیان کرده است وسپس با دو

جمله به خیال خود درآن تشکیک نموده است !

اول این که مراد از ولایت ، دوستی است .

 ( غافل از آنکه دوستی نیاز به بیعت گرفتن وتبریک گفتن وآن همه تشریفات در غدیر خم نداشت)

 دوم آنکه اگر حضرت علی(ع) امام ورهبر بعد از رسول اکرم (ص) بود چرا فریاد نزد وماجرای نصب خود را در غدیر نگفت ؟!

(غافل از آنکه در سراسر نهج البلاغه وکلمات حضرت علی(ع) ناله ها وفریاد ها مطرح است، ولی صاحب المنار گویا آن ناله ها وفریاد ها را نشنیده است )

 

در تمام قرآن تنها در این آیه است که پیامبر اکرم(ص) نسبت به کتمان پیام ، تهدید شده که اگر

نگویی ، تمام آنچه را که در 23 سال رسالت گفته ای هدر میرود . پس باید دید چه پیام مهمی است

 که اینگونه بیان می شود پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود :

اگر آنچه در باره ولایت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو می شود . ( تفسیر نور الثقلین

وامالی صدوق ، صفحه400)

در این آیه چند نکته است که جهت گیری محتوایی آن را روشن می کند !

1- سوره مائده ، در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شده است.

2- در این آیه بجای یا ایها النبی ، تعبیر یا ایها الرسول آمده ایت که نشانه یک رسالت مهم است

3- به جای فرمان ابلغ ، فرمان بلغ آمده که نشانه ی ابلاغ قطعی ورسمی ومهم است

4- پیامبر نسبت به نرساندن یک پیام مهم تهدید شده که اگر نگوید ، همه زحماتش به هدر می رود

5- رسول خدا(ص) از عواقب کار حراس دارد که خداوند اورا دلداری می دهد که ما تورا از شر مردم نگه میداریم.

------------------------------

نقل ازوبلاگ بگویاعلی


ارسال شده در توسط مهدی اسداله